Myriad Forum « [Résolu]Remplacer les "ties" par des "slurs" »
 Welcome, Guest.
 You can read all messages, but to be able to post,
 please Login or Register.
Dec 18th, 2017, 3:33pm 
   Myriad Forum
   Melody Assistant / Harmony Assistant
(Moderator: Forum Administrator)
   [Résolu]Remplacer les "ties" par des "slurs"

« Previous topic | Next topic »
Pages: 1 2  Reply | Notify of replies | Print
   Author  Topic: [Résolu]Remplacer les "ties" par des "slurs"  (Read 364 times)
JP
Board Master

WWW | Email

[Résolu]Remplacer les "ties" par des "slurs"  
« on: Dec 6th, 2017, 12:16pm »
Quote | Modify

Je suis en train de faire une opération massive d'importation de partitions par l'intermédiaire de fichiers midi.
Le résultat de ces importations est -- à juste titre -- de mettre les notes liées, souvent sur plusieurs mesures de suite.
Ce mode de fonctionnement a certains effets de bord qi se manifestent quand je veux faire des modifications dans ces partitions.
Connaissez vous un moyen simple de remplacer toutes liaisons de type "tie" par des liaisons de type "slur"?
« Last Edit: Dec 10th, 2017, 9:31am by JP » offline
PaulL
Board Full Member

Organist and choir director

Re: Remplacer les "ties" par des "slurs"  
« Reply #1 on: Dec 6th, 2017, 1:36pm »
Quote | Modify

If there are many such notes, and if the number of scores involved is large, you would probably need to write a script to do the job.  Whether the programming and debugging would involve any less time than editing by hand, I couldn't tell you.

One issue, for sure, is that if a note duration is longer than two measures, breaking it up into several notes of lesser duration could get tricky.

Le silence éternel des espaces infinis m'effraie.

Church musician
HA+VS+PdfToMusic Win XP
JP
Board Master

WWW | Email

« Reply #2 on: Dec 6th, 2017, 3:17pm »
Quote | Modify

You're right Paul, thats why I expected somebody to have already developed such a script.
I have not written Myrscipt programs for at least 3 years, and the fact I'm using several other programming languages daily does not help remembering the secific trucks required by that language.
« Last Edit: Dec 6th, 2017, 3:18pm by JP » offline
Alf7
Board Junior Member
**

Email

« Reply #3 on: Dec 6th, 2017, 6:11pm »
Quote | Modify

Bonjour!

Si cela peut aider :
http://www.myriad-online.com/cgi-bin/bbs/YaBB.pl?board=news;action=displ ay;num=1467753212;start=
PaulL
Board Full Member

Organist and choir director

« Reply #4 on: Dec 6th, 2017, 9:39pm »
Quote | Modify

Alf7, I was in hospital for three months last year and missed that fascinating thread, so thank you for bringing it to our attention!  I have downloaded Bubu's scripts and will be trying them out.

I generally prefer ties (liaisons?) to slurs (coulées?), because on piano staves, two slurred notes of the same pitch are sounded twice.  This is not a problem with Virtual Singer, fortunately, as long as one indicates that the syllable in question is sung over both slurred notes.  (If the slur is ever changed to a tie, however, this will not be adjusted automatically.)

Every now and then, however, a slur becomes preferable to a tie when one or the other of the notes must be displaced.  This can be difficult to do with tied notes, especially when it is the second tied note that must be moved.  That is a context where a slur really comes into its own.  (I also remember the bad old days when if you edited a tied note to displace it, all the tied notes got moved!)

By the way, a tied note cannot be untied unless it has first been split (call up the Edit Note dialogue box and select a value for the initial part of the note).  This splitting feature comes into its own in cases where a note value crosses a beaming boundary and it is necessary to indicate the correct rhythm.  Be aware that the split always applies to the first "note" of the tie, and that it does not appear to be possible to have more than one split in a given note.

Be aware also that the note of longer duration that results from two tied notes that were originally separate remains split until it is explicitly unsplit in the Edit Note dialogue box.  (This can be done for an entire selection using Edit > Appearance > General, checking Split and clearing the box.)

Le silence éternel des espaces infinis m'effraie.

Church musician
HA+VS+PdfToMusic Win XP
JP
Board Master

WWW | Email

« Reply #5 on: Dec 8th, 2017, 12:38am »
Quote | Modify

J'ai essayé le script "Tie2slur", il produit des résultats étranges que je n'ai pas compris en regarder le code, qui a l'air simple et bien fait.
Il existe bien un moyen de supprimer les "ties": il "suffit" de cliquer avec l'outil "gomme" (ou Ctrl-click) sur les "ties", et HA fait le job. Reste ensuite à créer le "slur" correspondant.
Je suppose qu'il doit y avoir un moyen de faire ça par script, mais un peu tard pour cette nuit...
bubu42
Board Master

Re: Remplacer les "ties" par des "slurs"   tie2slur01.msa
« Reply #6 on: Dec 8th, 2017, 10:18am »
Quote | Modify

Les "ties" sont difficiles à gérer en Myrscript, car il n'y a ni méthode ni valeur (mis à part la méthode GetTiedElements qui fournit la table des éléments constitutifs d'une note liée.
La seule solution que j'avais trouvée consistait donc à découper chaque note liée selon la table retournée par la méthode, ajouter à la partition les notes correspondantes avec leurs coulés, en forçant la sélection individuelle de chaque note liée ainsi traitée. Il ne restait plus qu'à faire un "Del" au clavier, mais ça ne semble plus fonctionner (nouvelle version de HA ?)
J'ai donc repris le script pour qu'il se charge du nettoyage et ça m'a l'air de marcher. La version modifiée en pièce jointe.
JP
Board Master

WWW | Email

Re: Remplacer les "ties" par des "slurs"   6-marks.mid
« Reply #7 on: Dec 9th, 2017, 11:50am »
Quote | Modify

Humm!
Voilà ce que donne la suite d'opérations suivantes
1) importer le fichier .mid ci joint
2) l'image en mode ruban avant passage du script
3) l'image après passage du script
JP
Board Master

WWW | Email

Re: Remplacer les "ties" par des "slurs"   6-marks-avant.png
« Reply #8 on: Dec 9th, 2017, 11:52am »
Quote | Modify

image avant

JP
Board Master

WWW | Email

Re: Remplacer les "ties" par des "slurs"   6-marks-apres.png
« Reply #9 on: Dec 9th, 2017, 11:53am »
Quote | Modify

image après

bubu42
Board Master

« Reply #10 on: Dec 9th, 2017, 12:20pm »
Quote | Modify

J'importe et je regarde...
bubu42
Board Master

Re: Remplacer les "ties" par des "slurs"   tie_slur02.jpg
« Reply #11 on: Dec 9th, 2017, 12:53pm »
Quote | Modify

Bon, je n'ai pas le même résultat, surtout pour les notes des mesure 36-37. Voilà ce que ça donne à l'écran (les liaisons sont bien des slurs et pas des ties).

bubu42
Board Master

Re: Remplacer les "ties" par des "slurs"   tie2slur02.msa
« Reply #12 on: Dec 9th, 2017, 12:56pm »
Quote | Modify

Au passage, je me suis aperçu qu'il ne fallait pas mettre les altérations de précaution sur la 2° note liée. C'est corrigé. Je joins la nouvelle version du script.
Tremolo
Board Master

WWW |

Re: Remplacer les "ties" par des "slurs"   slurs2.jpg
« Reply #13 on: Dec 9th, 2017, 1:04pm »
Quote | Modify

Bonjour,
J'ai le même résultat que JP avec en plus deux mesures qui ont disparu...

www.facebook.com/alimproviste.musique.classique
http://www.chantautourdelimprovisation.fr
http://www.youtube.com/user/69tenor
Carte Forum Myriad
http://www.mindmeister.com/fr/88262803/myriad-fr
bubu42
Board Master

Re: Remplacer les "ties" par des "slurs"   tie_slur03.jpg
« Reply #14 on: Dec 9th, 2017, 3:04pm »
Quote | Modify

Décidément, ça ne veut pas faire...
Voici côte à côte le "avant" et le "après".

Pages: 1 2  Reply | Notify of replies | Print

« Previous topic | Next topic »

« Myriad Forum » Powered by YaBB 1 Gold - SP 1.1!
YaBB © 2000-2002,
Xnull. All Rights Reserved.

Top of page
Legal information Last update:  (c) Myriad